Home > Antiek en Kunst > Kunst - Tekeningen en Foto's
Geert Jan Jansen ORIGINELE tekening uit de serie 100 keer13
Beschrijving
Originele tekening inclusief lijst van Geert Jan Jansen.Tekening is afkomstig uit de serie 100 keer 13.
Werk is getekend door Geert (zie foto's.)
Afmeting tekening 41x32 cm.
Afmeting inclusief lijst 38x36 cm.
Geert Jan Janssen
===============
In zijn eentje heeft hij de hele internationale kunstwereld te kijk gezet. Het snobisme, de geldzucht en de hypocrisie ontmaskerd. Niet één keer, maar tientallen jaren lang. Kunstkenners en taxateurs kunnen zijn bloed wel drinken. Veilingmeesters zien hem liever gaan dan komen en museumdirecteuren willen niet met hem worden gezien. Hun ergernissen zijn begrijpelijk. Maar er is ook een dubbele moraal, met name onder kunsthandelaren. Die verklaren hem allemaal tot paria, maar in werkelijkheid hebben ze flink aan zijn werk verdiend. Willens en wetens. Er waren er zelfs bij die rechtstreeks bij hem bestelden. Werken van Appel, Chagall, Matisse, Mondriaan, Dali, Miró, Picasso, Hockney, Klimt, Cocteau, Jorn, De Kooning, Andy Warhol, de lijst is lang.
De kwaliteit van zijn schilderijen is zo meesterlijk dat bijvoorbeeld Appel zijn 'eigen werk' voor echt aanzag en certificeerde. Bij zijn arrestatie in Frankrijk in 1994 legde de politie beslag op meer dan 1600 meesterwerken. Daar zaten ook originelen kunstwerken tussen. Maar tot op de dag van vandaag is er geen expert erin geslaagd echt van vals te onderscheiden. Ook kwam er geen enkele klacht binnen van mensen die zich bedrogen voelden. Alleen al daarom wordt hij door vriend en vijand beschouwd als de grootste kunstvervalser van de afgelopen eeuw. Nog steeds schildert hij in de stijl van grote meesters, maar nu onder zijn eigen naam: Geert Jan Jansen.
Tekeningen uit het boek HONDERD KEER DERTIEN
Met snelle bewegingen gaat zijn tekenpen over het papier. 'Even afkicken' noemt hij het. Personages en regels tekst doorkruisen het beeld. Alsof er een gevecht gaande is tussen inkt en papier. Op het eerste gezicht zijn het absurde combinaties van losse woorden, getallen, vogels en walvissen. Een regiment speelgoedtankjes trekt voorbij. De vijand wordt bestreden. Tientallen tekeningen liggen op tafel en ze krijgen allemaal een beurt. Na de inkt komt het crayon. Kleurpotloden van Cumberland, Faber-Castell, Karisma, Bruynzeel, Conté à Paris. Dozen vol Afkomstig uit andere ateliers, aangeschaft in andere tijden. En alles in grote aantallen. Chinese rietpennen en het meest exclusieve oliekrijt van Sennerlier. Maar ook ballpoints van de Hema. Als het maar schrijft. En wanneer het niet schrijft, dan krast het wel.
Advertentie